Maciej Gołyźniak


Współpracował,  nagrywał i występowal na koncertach z takimi artystami jak :
Monika Brodka, Ania Dąbrowska, Paweł Kukiz, Bartek Świderski, Kasia Cerekwicka, Marek Kościkiewicz, Kostek Joriadis, Emigranci, Dezire, Ballady i Romanse, Andrzej Piaseczny, Ryszard Rynkowski, Toronto, Tortilla Flat.
Nagrywał muzykę do filmu i teatru, oraz kultowe reklamy sieci Orange. Koncertował w Kanadzie, Japonii, Indiach, i prawie calej Europie.
Jest endorserem DW Drums i blach Sabian w Polsce.


Nie zostałbym muzykiem gdyby nie …
muzykalna rodzina. Na bębnie na weselach grał mój dziadek, Jego dwaj synowie zostali świetnymi perkusistami. Bębny stały w domu. I choć moja matka robiła co mogła, żebym wyszedł na ludzi... nie dała rady. Gram i ja.

Gdybym nie robił tego co aktualnie robię byłbym …
Prowadziłbym własną restaurację.

Największy wpływ wywarło na mnie …
przeczytane książki i MTV czasów Ray'a Cooksa. To był kanał muzyczny, w którym pojęcie celebryta i reality show były nieobecne. Wtedy nawet reklamy były dziełami sztuki, nie mówiąc o teledyskach, które robił np.: Spike Jonez czy Michel Gondry. Nie było takiego poniedziałku w który byłem " na ósmą" w szkole. O północy w Niedzielę był na MTV HeadBangersBall... heavy metalowa miazga... godzina muzyki pięć minut gadki, zresztą rzeczowej i na wysokim poziomie znastwa... no nie dało się nie zaspać do szkoły.  
Szkoda że dziś młodzi ludzie nie mogą tego doświadczyć, ale za to jest YouTube, więc gdy ktoś ma trochę gustu i oleju w głowie, możliwości są niezmierzone. Podobno ma do MTV wrócić " Beavis i Butthead" to byli nieźli ziomale... kreowali gusta, poniewierali lamusów... kompletny odlot :) zobaczycie sami.

Pierwsze pieniądze zarobiłem …
Sprzedając płyty na giełdzie. We wtorek trzeba było być w  Palladium w Warszawie i spylało na chemiku w Bydgoszczy w sobotę i niedzielę. od 16 roku życia, zarabiałem na siebie. 

Inspiruje mnie … 
zdolni ludzie i moja niewiedza, to wszystko czego nie umiem, szczególnie gdy widzę innych, którzy z łatwością robią rzeczy dla mnie niemożliwe.

Pierwszy koncert na którym byłem …
 Republika. Sala Auli Uniwersytetu Kopernika. Toruń. Chwilę wcześniej wydali "Siódmą Pieczęć". Znakomity album. Byłem pod ogromnym wrażeniem. Pamiętam ten koncert, byli w świetnej formie. Pomyślałem wtedy, że byłoby wspaniale

poznać Grześka, mieć taką Tamę jak Ciesiel i grac kiedyś z basistą takim jak Leszek Biolik. Siła marzeń jest ogromna. Kilka lat później kupiłem te bębny od Sławka, potem grałem w zespole Leszka i dzięki temu poznałem Grzegorza. 

Największe znaczenie ma dla mnie …
zdrowie i dostatek moich bliskich.  

Wydałbym ostatnie pieniądze na …
dobrą kolację.

Mój pierwszy instrument …
Polmuz. Byłem kompletnie bez kasy. Zamieniłem się z kolegą za świetnego walkmana, choć łzy mi się lały jak grochy, bo brzmiały dramatycznie.

Moja dewiza życiowa to …
Jeśli boso to w ostrogach.

Płyta, którą kupiłem ostatnio …
Koncerty fortepianowe Chopina w wykonaniu Blechacza, zgubiła się w podróży, więc odkupiłem.

Nie wyobrażam sobie dnia bez …
dobrej kuchni i filiżanki świetnej kawy.  

Muszę przyznać, że …
dobrze się bawię, odpowiadając na te pytania. 

Mój muzyczny ideał to …
Nie mam ideału. Szanuje wszystkich kolegów, adoruje swoich idoli... Gdybym musiał wymienić jedno nazwisko i miałby to być perkusista , to zdecydowanie Steve Gadd. Rafał Blechacz, jest zdecydowanie wzorem do naśladowania. To jest absolutny geniusz. Uwielbiam Jego grę i interpretacje, szczególnie Chopina.

Recepta na sukces …
Powiem gdy go odniosę.

Film wszechczasów …
"Miś" Barei. Generalnie ten okres w polskim filmie, Maklakiewicz, Himilsbach, Bareja właśnie...


Książki, które ostatnio kupiłem …
"Krwawy Południk " - Cormaca McCarthy'iego  i  "Filip" – Tyrmanda

Najchętniej podróżuję …
samochodem. 

Najlepiej wypoczywam … 
gotując dla bliskich. 

Najważniejszy zespół w historii muzyki …
Dla każdego inny. Trudno mi powiedzieć, ale sądzę, że bez Led Zeppelin wiele kapel nie miało by inspiracji po dziś dzień. 

Muzyka, której nie znoszę …
Nie ma takiej, daleki jestem od antagonizmów.  

Nie rozstaje się z …
myślą, że wciąż mnóstwo pracy przede mną. 



W telewizji słucham …

Nie mam telewizora. Gdy miałem, słuchałem jak dobrzy kucharze mówią o gotowaniu. Chłonę jak gąbka wszelkie kulinaria.

Wymarzone miejsce na wakacje …
Każde gdzie jestem sobie sterem i okrętem i mam przy sobie bliską osobę. Takie gdzie nie trzeba się nigdzie śpieszyć i od nikogo nie jest sie zależnym.
Z  wyjątków - Madera. Zależysz od pilota , kucharza w knajpie i stanu portfela, ale miejsce jest wspaniałe.

Największy błąd …
Porzucenie studiów. 

Najgorsza moja cecha …
Spytaj moich rodziców.

Najlepsza moja cecha …
Ty mi powiedz.

Bałbym się …
Nie boję się, chyba, że o zdrowie. 

Przyszłość muzyki to …
dziesięć godzin dziennie w sali prób, To się nigdy nie zmieni. Poczytajcie wspomnienia największych.

Zawsze myślę …
że chcę być dobrym człowiekiem.
  • Maciej Gołyźniak
  • Krzysztof Szajda
  • środa, 14 września 2011